אמזון בישראל – עד כמה אנחנו קרובים?
הכניסה הצפויה של אמזון לישראל תשפיע על האופן שבו אנו עושים קניות. מה זה אומר והאם זה כבר קרה? הנה כל התשובות.
אמזון היא חברה אמריקנית שמתמחה במסחר אלקטרוני ומזוהה עם קניות באינטרנט ושירותי מחשוב ענן. למרות שבסיס החברה נמצא בסיאטל, היא פועלת בכל רחבי העולם ולאחרונה דווח שהיא מפתחת אתר מקומי בשפה העברית ואף מחפשת מתרגמים ומומחי שפה מאנגלית לעברית. אלו חדשות מרעישות שצפויות לטלטל את כל השוק ולהשפיע על האופן שבו אנו מבצעים קניות, מזמינים משלוחים ומשווים בין מחירים ומוצרים.
עם זאת, רשתות השיווק בישראל בינתיים לא ממש יודעות מתי זה בדיוק יקרה ובאיזה שלב יחליט המנכ"ל ג'ף בזוס לחנוך את המשרדים של אמזון בארץ הקודש. כמו כן, יש המון הכנות שנעשות מאחורי הקלעים במטרה למזער את התחרות מול אמזון. זה קורה בין היתר באמצעות השקעה בדרכי הפצה חלופיות, קיצור משך הזמן שעובר מרגע ביצוע ההזמנה ועד המשלוח וכמובן הנחות ומבצעים.
כך יודעים שאמזון כבר כאן
האמת היא שכבר בחודש אוקטובר 2017 הרחיבה אמזון את מספר המוצרים שזמינים לישראלים בלא פחות ממיליון פריטים. הצעד הזה הביא לקפיצה של 40% בהזמנות דרך האתר בין החודשים ינואר עד אפריל 2018 לעומת התקופה המקבילה בשנת 2017, וזה עוד לפני ההכרזה הרשמית או פתיחת המחסנים של אמזון בישראל.
הנתונים לעיל מראים שבמובן מסוים אמזון כבר כאן ובעתיד היא ככל הנראה רק תרחיב את השליטה שלה בשוק הקמעונאות המקומי. מנגד, רוב המוצרים שזמינים לישראלים נמכרים על ידי צד שלישי ולא על ידי אמזון עצמה. זה אומר שאמזון נמצאת רק בשלבים הראשונים של ההשתלטות על ישראל ויש לה עוד המון לאן לשאוף.
כאן המקום לעצור ולהזכיר שעד לפני מספר שנים בכלל לא היה אפשרי להזמין מוצרים דרך אמזון. ישראלים המשיכו כמובן להשתמש בתחליפים כמו איביי, אטסי ואלי אקספרס, אך רוב המוצרים מאמזון לא נשלחו לישראל וצריך היה למצוא פתרונות יצירתיים בשביל להביא אותם לארץ. במילים אחרות, אמזון מוכיחה במהלכים האחרונים עד כמה היא מחושבת והיא ככל הנראה בודקת את השוק למשך מספר שנים לפני שהיא חודרת אליו במלוא העוצמה והכוח.
סטנדרטים צרכניים חדשים – וכולם מרוויחים
הדרך הנכונה להתייחס לכניסה הצפויה של אמזון לישראל היא להבין את היתרונות עבור השוק כולו. נכון שרשתות שיווק גדולות רואות בזה חיסרון כי לפתע יש מתחרה ענקי שמסוגל לספוג ירידות מחירים והנחות של עשרות אחוזים, אך בטווח הארוך יש לזה המון פלוסים.
בשורה התחתונה, אמזון והחברות שירצו להתחרות בה יצטרכו להציב סטנדרטים צרכניים חדשים. זה יוביל את כל השוק קדימה וישים את ישראל בשורה אחת עם מדינות מפותחות אחרות באירופה ובארצות הברית.