שירים לגיל הרך – תכנים חינוכיים במסווה
למידה משמעותית מתבצעת בדרכים שונות ומחייבת שימוש בכמה שיותר כלים מעשיים. אחת הדרכים להעביר תכנים חינוכיים היא באמצעות שירים לגיל הרך, לכן כדאי לדעת מה עומד מאחוריהם.
קריאת שירים בגן ילדים נועדה להעניק להם חוויה אסתטית ולעזור להם להבין טוב יותר את עצמם ואת הזולת. בניגוד להעברת תכנים חינוכיים באופן דידקטי ועם הוראה פרונטאלית, שירים לגיל הרך מגיעים מתוך העולם שלהם ובנויים כדי לייצר בהם עניין. השירים גם מפתחים את הדמיון, מנחילים לילדים את אוצרות התרבות והמחשבה ובעיקר מעניקים להם הזדמנות פז לפגוש יצירות קנוניות.
מעבר לכך, ברוב השירים שמיועדים לגיל הרך יש תכנים חינוכיים במסווה. העברת התכנים האלו בתצורה של שירים תהיה הרבה יותר אפקטיבית מאשר בדרכים אחרות. את התכנים החינוכיים ניתן כמובן לבחור בהתאם למערכי שיעור רחבים יותר, לפי גיל הילדים ובכפוף ליכולת התפיסה שלהם בכל שלב בחיים.
איזה תכנים חינוכיים מסתתרים בשירים המוכרים לכולנו?
יש המון שירי ילדים שנושאים בתוכם גם חומר חינוכי, כמו למשל השיר "כשאומרים" של יהונתן גפן. על פניו נדמה שמדובר בשיר ללא משמעות מיוחדת, אבל כאשר עובדים עם הילדים על המצלול מגלים שכל צליל גורם לתחושות שונות מגלים עולם ומלואו. כאן התוכן החינוכי קשור לעולם המוזיקה והצלילים, אך הוא צפוי להשאיר את הילדים עם טעם של עוד ולחשוף אותם להשפעות חדשות.
תכנים חינוכיים אחרים אפשר למצוא בשיר "אמא יקרה לי" ובשיר "השפן הקטן". כל אדם מבוגר רואה בבירור את הקשר בין השיר "אמא יקרה לי" לבין ערכי המשפחה ואת המאפיין הברור שמעודד שמירה על הבריאות בשיר "השפן הקטן", אולם עבור ילדים בגיל הרך מדובר על תכנים במסווה. חוץ מזה, כבר מינקות משתמשים הורים בשיר "עשר אצבעות לי יש" כדי ללמד את הילדים לספור עד 10 תוך כדי משחק והנאה.
שירים ומערכי שיעור: מנגינה שלמה של יתרונות
השימוש בשירים להעברת תכנים לימודיים לא קיים רק בקרב ילדים בגיל הרך. כולנו מתמסרים בקלות לתכנים שמועברים במוזיקה וצלילים מאשר בדרכים אחרות, ויש מחקרים שמעידים על קשר ברור בין מנגינות לבין יכולת להעריך יצירות ספרות. מעבר לכך, השירה היא דרך מיוחדת להצגת נושאים ושימוש מיוחד במילים והיא תורמת לפיתוח יכולות דיבור.
מאמור לעיל אפשר להבין מדוע כדאי להשתמש בשירי ילדים במסגרת חינוך לגיל הרך והשאלה היחידה היא כיצד עושים את זה. מומלץ לשלב את השירים בתוך מערכי השיעור אחת לכמה ימים בשביל לא ליצור עומס והצפה, אך במקביל גם לעקוב אחר התגובות של הילדים. שילוב נכון של השירים בתוך מערכי השיעור יעניק לאנשי חינוך בגיל הרך שורה ארוכה של יתרונות ובעיקר יהפוך את הלמידה למהנה, חווייתית ומשמעותית יותר.