סוכות במוזיאון המדע ירושלים.
מיצג סימולציה עם סירות חתירה ומתחם תנועה חווייתי לגיל הרך.
אחרי קיץ עמוס מבקרים (בהתאם להנחיות משרד הבריאות) ותגובות נלהבות ביותר מתערוכת "זמן לזוז", שנפתחה בתחילת יולי ותפעל גם בחודשים הקרובים, במהלך סוכות יעשיר מוזיאון המדע ירושלים את התערוכה הקיימת וירחיב את הפעילות שלה.במסגרת שיתוף פעולה עם מרכז דניאל לחתירה נציג מיצג סימולציה עם סירות חתירה (לגילאי 7+) וכן יוקם מרחב תנועה חוויתי לגילאי שנה וחצי עד ארבע, המתאים למשפחות עם ילדים מאד צעירים שמבקרות במוזיאון.
סימולציית החתירה
במסגרת שיתוף פעולה עם מרכז דניאל לחתירה יוצבו במוזיאון שני מייצגים דמויי סירות חתירה, ובתוכם סימולטורים לחתירה, המאפשרים לשני מבקרים בו זמנית לחתור באופן עצמאי. על המסך לפניהם יוקרן סרטון המראה התקדמות בשיט בים, כתלות בפעילות שלהם, וייתן תחושה של חתירה ממשית. הסרטון יופעל כאשר המבקר יפעיל את הסימולטור ויגיב למהירות החתירה. בנוסף, במהלך החתירה יוצגו על המסך מדדים אותם בוחן הסימולטור כגון: מרחק, קלוריות שנצרכו, מהירות וזמן אימון.
על הקיר, לצד העמדות – תצוגת צילומים של שייטים בפעולה ממבחר הצילומים של מרכז דניאל, בשילוב סרטוני חתירה מהעולם.
מתחם תנועה לגיל הרך
מהו רצף ההתפתחות התנועתית?
כבני אדם אנו שונים זה מזה, אך באפיוני התנועה שלנו יש בינינו דמיון רב. תינוקות נעים ומתפתחים באותו רצף התפתחותי: קודם מרימים ראש, אחר כך מתהפכים מהבטן אל הגב, בהמשך זוחלים, יושבים, עומדים ולבסוף הולכים ורצים, ובכל זאת אינם עושים את אותם הדברים בדיוק.
בתוך הרצף המוכר והחוזר של תנועה והתפתחות, ישנם הבדלים רבים הנובעים מתכונות אופי ייחודיות לכל תינוק ותינוקת, מתחומי העניין הפרטניים, מהאווירה התרבותית שבה כל אחד ואחת גדלים ואפילו מפערי הזדמנויות.
במתחם זה אנו מאפשרים לזחול, לטפס ולהתנסות בעיטוּף – תנועות רכות הקשורות לסיבוב.
זחילה
זחילה היא אחת מאבני הדרך המוטוריות המוקדמות בהתפתחות תינוקות. היא סוללת עבורם את הנתיב להתקדם ולחקור את העולם שסביבם.
מהם הכישורים והמיומנויות המתפתחים בעת זחילה?
כישורים מוטוריים – בראשם תיאום עין-יד ויד-רגל, וכן תפיסה מרחבית, אומדן מרחק וקואורדינציה.
כישורים פיזיים – כמו חיזוק חגורת הכתפיים, האגן, הגב, הידיים והרגליים.
כיצד זחילה משפיעה על התפתחות כישורים שונים בגיל מאוחר יותר?
הזחילה מתבצעת בהצלבה (הזזת יד ימין ורגל שמאל בו בזמן, ולהפך), מה שמאפשר תיאום אלכסוני בין הגפיים ומעודד התפתחות עתידית תקינה של יכולות גופניות מתקדמות כמו ריצה, הליכה, קפיצה, זריקת כדור וכדומה. הזחילה מקנה לתינוקות היכרות עם הגפיים שלהם, כמו גם עם קצות הגוף (אצבעות). באופן זה נוצר קשר בין זחילה, שהיא פעילות מוטורית גסה, לבין מיומנויות מוטוריות עדינות כגון ציור, כתיבה, השחלת חרוזים, הדבקה, גזירה וכיוצא בזה.
מה תינוקות לומדים על עצמם בעת הזחילה?
תוך כדי זחילה התינוקות לומדים על היותם יצורים תלת-ממדיים אשר תופסים נפח במרחב, ומכירים את גבולות גופם במרחב.
טיפוס
תינוקות נולדים עם רפלקס ראשוני של היאחזות – רפלקס הַלְּפִיתָה.
מהם הכישורים הפיזיים והמוטוריים המתפתחים בטיפוס?
בשעת טיפוס נעשה שימוש באותו רפלקס לפיתה – הידיים אוחזות, מייצבות ומכוונות בעוד הרגליים דוחפות את הגוף כלפי מעלה.
במה הטיפוס מסייע לתינוקות ולפעוטות?
הדחף הטבעי לטפס מספק מענה לסקרנות של תינוקות ופעוטות, המבקשים להתבונן על הסביבה לצורך חקירה ולמידה. בהמשך, יכולת הטיפוס מסייעת להם לעמוד תוך שהם נאחזים בחפצים סביבם. הטיפוס עונה על הצורך לנוע, לחוש את הגוף והשרירים. נוסף על כך הוא מסב הנאה מהתנועה, מהאתגרים הכרוכים בטיפוס וכן מתחושת הגובה ומתחושת הסכנה הנלוות לפעילות זו. כל חוויה שהקטנים יחוו בעת טיפוס תהיה מוגברת פי כמה מאשר על הקרקע, ולכן הטיפוס מאפשר להם גם ללמוד ויסות חושי, לצד פיתוח אחריות ושליטה עצמית.
אֵילוּ ערכים מוּסָפִים מתפתחים בעת טיפוס?
פעולת הטיפוס מְלֻוָּּה בתחושת הצלחה בפתרון בעיות ובתחושת מסוגלוּת, כמו גם בפחד ובריגוש. ברמה האישית, טיפוס לגובה מאפשר למטפסים ולמטפסות הקטנים לחוש גאווה, וכן לחזק ולטפח את ערכם העצמי.
בנוסף לאלה יוכלו המבקרים ליהנות מתערוכת צילומים של חותרים מצטיינים ממרכז דניאל לחתירה, תצוגת פרויקטי גמר של בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל שעוסקים בפתרונות לאנשים עם מוגבלויות, ויתר הפעילויות של תערוכת "זמן לזוז" שהתקיימו במהלך הקיץ.
מתי? חול המועד סוכות, כולל איסרו חג: 10:00-18:00
ימים: ימי שישי וערבי חג 10:00-14:00
יש לשריין מקום ולרכוש כרטיסים מראש:
https://lp.mada.org.il/summer21